ברוכים הבאים! מעבדת השלומות עוסקת במחקר ופיתוח תכנים וכלים לשיפור חיי היומיום והרווחה. כאן נשתף במחקרים, פרוייקטים, מאמרים ומדריכים שיעזרו לכם לשפר את איכות החיים שלכם 🥰

קהילה כמרחב בטוח: איך נבנית תחושת בית בקבוצות מקוונות?

תחושת בית נוצרת כשאנחנו פוגשים קבוצה שמקבלת אותנו באמת. קהילות כאלה מעניקות מקום לשיתוף, הבנה ותמיכה הדדית, לצד יצירת קשרים משמעותיים ותחושת שייכות עמוקה. מה הופך קבוצה רגילה לקהילה שמרגישים בה בבית, ואילו סימנים יעזרו לנו לזהות אותה - אמפתיה, פתיחות, הקשבה וכבוד הדדי
איור בקו שחור חופשי של קבוצת אנשים מחייכים ליד בית, מחוברים בחיבוק ולחיצת יד

תוכן עניינים

השתייכות חברתית היא אחד הצרכים הפסיכולוגיים הבסיסיים שנו כבני-אדם. אנחנו זקוקים להרגיש חלק ממשהו שגדול מאיתנו – קבוצה, קהילה או חברה – כדי לחוות ביטחון, משמעות וזהות. מחקרים רבים הראו כי תחושת השתייכות משפיעה על רווחה נפשית, על בריאות פיזית, על מוטיבציה ללמידה ועבודה, ואף על יכולת התמודדות עם מצבי לחץ. כאשר אנשים חשים שייכים, הם נוטים להיות מעורבים יותר, לגלות אמון ולפתח קשרים בין־אישיים יציבים.

בעידן הדיגיטלי, שאלת ההשתייכות קיבלה ממד חדש. הרשתות החברתיות מאפשרות לאנשים לייצר, לתחזק ולהעמיק קשרים בקנה מידה שלא היה קיים בעבר. קבוצות מקוונות, כמו למשל קבוצות פייסבוק, מעניקות תחושת קהילה גם למי שאינו חולק מרחב פיזי משותף, ומאפשרות למשתמשים למצוא אנשים בעלי עניין, זהות או חוויה דומה מכל רחבי העולם. עוצמתן של הקהילות הדיגיטליות טמונה בכך שהן זמינות, מגוונות, ויכולות להעניק חוויות של תמיכה ושייכות כמעט בכל רגע נתון. בעידן שבו בדידות הפכה לתופעה חברתית גלובלית, ההזדמנות להשתייך ברשת משמעותית יותר מתמיד.

איך קהילות אונליין יוצרות תחושת בית

קהילות מקוונות מופיעות במגוון צורות ותחומי עניין. קבוצות פייסבוק של הורים, חובבי ספורט או מקצועות ספציפיים מציעות מקום לשיתוף ידע ותמיכה הדדית. פורומים ייעודיים, כמו אתר הדיונים Reddit, מאפשרים למשתמשים לדון בנושאים מגוונים, החל ביזמות וכלה בתחביבים נישתיים. גם קבוצות וואטסאפ וטלגרם הפכו לזירות קהילתיות חיות, בהן נוצרת תחושת שייכות מהירה על בסיס עניין משותף או צורך מעשי. אפילו בקהילות מקצועיות מקוונות, למשל כאלו שפועלות בלינקדאין, נבנים קשרים חברתיים ותודעה קהילתית שמחזקת את זהות המשתתפים ואת המחויבות ההדדית ביניהם.

המחקרים מראים שהשתייכות לקבוצות והשתתפות פעילה בהן עוזרות לבני אדם לחזק את זהותם האישית והחברתית, להפחית תחושות בדידות ולשפר את הרווחה הנפשית. שייכות לקבוצה יוצרת רשת תמיכה רגשית ומעשית: אנשים מקבלים עידוד, עצות ומשאבים מהחברים האחרים. בנוסף, ההשתייכות מגדילה את תחושת המשמעות והמעורבות, תורמת לפיתוח אמון וערבות הדדית, ומגבירה את המוטיבציה להתמיד בפעילות חברתית, לימודית או מקצועית. לדוגמה, קבוצת תמיכה מקוונת לאנשים עם מחלה כרונית מעניקה תחושת הבנה ושיתוף; קבוצת הורים לילדים בגיל הרך מספקת עצות ועידוד יומיומי; וקבוצה מקצועית ברשת מחזקת את תחושת הזהות והשייכות בקרב עובדים בתחום משותף. במילים אחרות, קבוצה אינה רק מסגרת חיצונית אלא מקור ממשי לחוסן אישי ולחיזוק תחושת שלמות ושלומות.

ממה מורכבת השייכות בקבוצות מקוונות?

במחקרה של אניטה בלאנשארד (2007) נמצא כי תחושת שייכות בקהילות מקוונות אינה מתמצה רק בתחושת חברות כללית, אלא בנויה ממכלול של חוויות ורגשות שונים שמחזקים את הקשר בין החברים לבין הקבוצה. לדוגמה, אדם שמצטרף לפורום מקוון לחובבי צילום מגלה במהרה שהוא מוצא שם בית לידע ולתשוקה שלו. דוגמה אחרת היא סטודנטית שמצטרפת לקבוצת פייסבוק של בני גיל דומים, ומרגישה כבר מהשיח הראשוני שהיא במקום הנכון עבורה.

אחד המרכיבים הוא תחושת בית וחברות. זה קורה כאשר החברים מרגישים שהקבוצה היא מקום מתאים עבורם, ושיש להם סיבה משמעותית להמשיך ולהשתייך אליה. לצד זאת קיימת תחושת זהות משותפת, שבה החברים חווים דמיון בערכים, במטרות ובציפיות שלהם מהקבוצה, דבר היוצר תחושת ״אנחנו״ מגובשת. כך למשל, קבוצת הורים לפעוטות מייצרת קרקע משותפת של ערכים סביב גידול ילדים. ובאופן אחר, קבוצה של רצים חובבים מוצאת את החיבור דרך היעדים המשותפים של אימונים משותפים, תחרויות ידידותיות ועוד.

מרכיב נוסף הוא הקשרים הבין-אישיים. בקהילות מקוונות אנשים לומדים לזהות שמות, להכיר אישיות, ואף לפתח חברויות ממשיות דרך האינטראקציות החוזרות. אלמנט זה משלים את תחושת התמיכה ההדדית, כאשר החברים מסייעים זה לזה, עונים על שאלות ומרגישים שהם יכולים להסתמך על אחרים בעת הצורך. לדוגמה, חבר בקבוצת ווטסאפ מקצועית יודע למי לפנות כשנתקל בבעיה בעבודה. בדוגמה אחרת, חובבת בישול שמעלה תמונות מתכונים בפורום מגלה שמתפתחות סביבם שיחות וחברויות אמיתיות עם אנשים שמעולם לא פגשה פנים אל פנים.

לבסוף, מרכיב חשוב הוא המחויבות וההמשכיות. חברי הקהילה רואים עצמם חלק ממנה לאורך זמן, חווים סיפוק אישי מההשתתפות, ומרגישים שהקבוצה משמעותית עבורם ומהווה מקור לערך ולמשמעות. מכלול המרכיבים הללו מייצר את מה שבלאנשארד מכנה ״תחושת קהילה וירטואלית״ – מדד מקיף שמאפשר להבין עד כמה אנשים באמת מרגישים שייכים ומחוברים לקהילה דיגיטלית. כך למשל, אדם שנמצא שנים בקבוצת חובבי גינון ממשיך לשתף תמונות מהגינה שלו מתוך מחויבות עמוקה לקבוצה. ובאופן דומה, עובדי חברה בינלאומית המשתמשים בקבוצת דיונים פנים-ארגונים מרגישים שהמרחב הזה חיוני להם כל עוד הם חלק מהארגון.

קהילות דיגיטליות כמו קבוצות פייסבוק, פורומים, קבוצות וואטסאפ וקהילות מקצועיות ברשתות אחרות מאפשרות יצירת תחושת בית, תמיכה הדדית וחיזוק זהות אישית וחברתית גם ללא קרבה פיזית. המחקרים מראים כי כאשר אנשים משתתפים באופן פעיל בקבוצות כאלה, הם זוכים לרשת תמיכה רגשית ומעשית, מפחיתים תחושת בדידות ומחזקים את רווחתם הנפשית.

מה עלינו לחפש בקהילות מקוונות כדי להרגיש בבית?

כאשר אנחנו בוחרים להצטרף או להשקיע בקהילה חשוב לשים לב אילו חוויות היא מציעה. קהילה טובה היא כזו שמרגישים בה בבית, שיש בה אווירה מזמינה חום וקבלה. היא גם מאפשרת תחושת זהות משותפת, מקום שבו הערכים המטרות או העניין המשותף מחברים בין האנשים ויוצרים תחושת "אנחנו".

בנוסף כדאי לשים לב אם הקהילה מעודדת קשרים אישיים ותמיכה הדדית: האם אנשים עונים לשאלות, מעודדים, מציעים עזרה. והאם יש בה מחויבות ויציבות לאורך זמן, כלומר אנשים נשארים משתתפים ומרגישים משמעותיים. קהילות שמציעות את המרכיבים הללו הן לא רק מקום נעים להשתייך אליו אלא גם מקור לחוסן, להתפתחות אישית ולתחושת שלומות אמיתית.

לקריאה נוספת

Blanchard, A. L. (2007). Developing a sense of virtual community measure. CyberPsychology & Behavior, 10(6), 827–830.

Li, W., & Chen, M. (2022). How online social interactions predict the sense of virtual community via social capital: Testing a dual-process model with an interest–based SNS. Computers in Human Behavior, 135, 107347.

Weld, G., Pearson, C., Spahn, B., Althoff, T., Zhang, A. X., & Kairam, S. (2025). How Conversational Structure and Style Shape Online Community Experiences. arXiv preprint arXiv:2508.08596.

לקריאה נוספת

תוכן עניינים

רוצים לתרום למדע? השתתפו במחקרי המעבדה לשלומות!

אנחנו עורכים מחקרים מגוונים הקשורים באסטרטגיה הומאניסטית, שלומות, שגשוג ופריחה. תוכלו למלא שאלונים, להתראיין באופן אישי, להשתתף בקבוצת מיקוד ועוד.

הידעתם? יש דברים רבים שתוכלו לעשות כדי לשפר את חייכם ולחוות יותר שלומוּת ביומיום.