ברוכים הבאים! מעבדת השלומות עוסקת במחקר ופיתוח תכנים וכלים לשיפור חיי היומיום והרווחה. כאן נשתף במחקרים, פרוייקטים, מאמרים ומדריכים שיעזרו לכם לשפר את איכות החיים שלכם 🥰

שאלון מחקר חדש בעברית ובאנגלית: הנאה מהחמצה (JoMO) – לחוקרים וסטודנטים

מה תמצאו כאן?

כלי מחקרי חדש ומתוקף, המודד את חוויית ההנאה מהחמצה (JoMO) בדגש על משתמשים ברשתות החברתיות. השאלון זמין לכם במלאו, וניתן להשתמש בו למחקרים אקדמיים ו/או אחרים.

מידע על תוקף ומהימנות ניתן למצוא במאמר המצורף.

שאלון שפותח ע"י ד"ר טל איתן וד"ר טלי גזית מאפשר לחוקרים וחוקרות לבדוק את משתנה הג'ומו – הנאה מהחמצה.

מטרה: השאלון נועד למדוד את חוויית ההנאה מהחמצה (Joy of Missing Out) תוך דגש על ההשפעה של ניתוק יזום או כפוי על רווחת המשתמשים ברשתות החברתיות.

פורמט: 13 פריטים המדורגים בסולם ליקרט (1–6), עם שילוב של פריטים חיוביים ושליליים לאיזון סטטיסטי.

פריטים הפוכים: פריטים 1, 9 ו-12 הוגדרו כפריטים הפוכים כדי לחזק את התוקף האמפירי, ודורשים היפוך לצורך חישוב ציון השאלון הכללי.

שימושים מחקריים: השאלון מתאים במיוחד לחוקרים וסטודנטים המעוניינים לחקור את הקשרים בין ניתוק מהרשתות החברתיות לבין תחושת סיפוק, בדידות, או רווחה כללית, כמו גם את ההבדלים בין חוויות JoMO ו-FoMO (Fear of Missing Out).

שאלון JoMO – הנאה מהחמצה, בגרסה עברית מתוקפת

בסעיפי השאלות הבאים, יש לענות בכנות את מידת הסכמתך מ- 1 (כלל לא מסכים/ה) ועד 6 (מסכים/ה מאוד)

  1. *אני מפיק/ה הנאה מלהיות מחובר/ת לרשתות החברתיות כל הזמן
  2. אני נוהג/ת להניח את הטלפון בצד מדי פעם כדי להתנתק מהרשתות החברתיות
  3. כשהרשתות החברתיות לא זמינות עבורי לזמן מה אני חווה הרגשת רווחה או הקלה
  4. אני לא עונה להודעות הקשורות לעבודה מחוץ לשעות העבודה שלי
  5. כשאני מגלה שלא הייתי זמין/ה זמן מה ברשתות החברתיות, זה מסב לי תחושת סיפוק
  6. כשאני נפגש/ת עם חברים או חברות, אני משתדל/ת לא לבדוק הודעות בטלפון
  7. לפעמים אני דווקא שמח/ה לא להיות מעודכן/ת במה שקורה עם חבריי ברשתות החברתיות
  8. אני מוצא/ת סיפוק רב בלמלא את זמני בדברים מחוץ לרשתות החברתיות
  9. *אני חש/ה בדידות כשאני לא מחובר/ת לרשתות החברתיות
  10. כשאני מבלה עם בני משפחתי אני משתדל/ת לא לבדוק הודעות בטלפון
  11. חשוב לי להתנתק מדי פעם מקריאת חדשות ברשתות החברתיות
  12. *אני מתקשה למצוא מה לעשות כשאני מתנתק/ת מהרשתות החברתיות
  13. כשמדברים ברשתות החברתיות על ארועים או ידוענים שאני לא מכיר/ה, זה משעשע אותי

את הגרסה האנגלית המתוקפת של השאלון בצירוף נתוני תוקף ומהימנות על אוכלוסיה של 707 נחקרים/ות, ניתן למצוא במאמר הבא:

Eitan, T. and Gazit, T. (2024), "The “here and now” effect: JoMO, FoMO and the well-being of social media users", Online Information Review, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/OIR-03-2023-0111

מה חדש במעבדה?

🍾מאמר חדש התקבל לפרסום: פומו וג'ומו בשיווק

מאמר חדש של ד"ר טל איתן ורחל נאור התקבל לפרסום בכתב העת היוקרתי International Journal of Consumer Studies.

המאמר בחן 1,300 פוסטים פרסומיים בפייסבוק וראיין 20 משתמשים כדי להבין כיצד מניפולציות שיווקיות משפיעות עליהם. הממצאים מציגים שימוש בטכניקות כמו פומו וג'ומו ומציעים דרכים לשיווק וצרכנות המעודדות רווחה ושלווה מול תוכן פרסומי.

המאמר המלא (באנגלית) ותקציר נגיש בעברית יפורסמו באתר עם עלייתם לאוויר.

מחקר: שלומות, צרכים ושימושי מידע של מתמודדי/ות כאב

מחקר חשוב במעבדה יוצא לדרך, בשיתוף העמותה למתמודדי כאב בישראל (ע"ר). מטרת המחקר היא להבין את הצרכים של אנשים החיים עם כאב כרוני, כדי לתאר את תמונת המצב בישראל, לפתח המלצות למקבלי החלטות, ארגונים ומוסדות רפואיים וממשלתיים, ובמטרה לשפר את ההתאמה של שירותי הבריאות והמידע הניתן לציבור המתמודדים עם כאב כרוני.

כאן אפשר לענות על השאלון האנונימי

🍾מאמר חדש התקבל לפרסום: מנהיגות בקבוצות פייסבוק

מחקר חדש של ד"ר טל איתן בשיתוף פרופ' ג'ני ברונשטיין התקבל לפרסום בכתב העת Current Psychology.

במחקר, 20 מנהלי קבוצות פייסבוק לקחו חלק בראיונות עומק ותיארו את דפוסי הפעולה שלהם בקבוצות. המחקר מציג שיטות עבודה, אתגרים אתיים ומקצועיים וסוגיות טכנולוגיות, ומציע דרכי פעולה למנהלי הקבוצות כמו גם למשתתפים.

המאמר המלא (באנגלית) ותקציר נגיש בעברית יפורסמו באתר עם עלייתם לאוויר.

מה תמצאו כאן?

כלי מחקרי חדש ומתוקף, המודד את חוויית ההנאה מהחמצה (JoMO) בדגש על משתמשים ברשתות החברתיות. השאלון זמין לכם במלאו, וניתן להשתמש בו למחקרים אקדמיים ו/או אחרים.

מידע על תוקף ומהימנות ניתן למצוא במאמר המצורף.

הידעתם? יש דברים רבים שתוכלו לעשות כדי לשפר את חייכם ולחוות יותר שלומוּת ביומיום.